Selasa, 24 Februari 2009

Mi Udang

Saya sudah lama tidak masok dapor,bukan apa saya menjelajah dari satu daerah ke satu daerah untuk mencari pengalaman baru dalam hidup ini "kepuasan"dalam istilah lain,biar tidak ada duit tapi hati bahagia,org mencipta bahagia ini dengan berbagai cara dan kaedah,tapi kebahagiaan yang sebenarnya terletak di hati bukan pada wajah yg cantik,duit yg banyak atau harta mengunung,yang pentingnya kebahagiaan itu milik hati dan ianya merupakan harga sebuah kasih sayang . Mahal kasih sayang dan kebahagiaan hati itu tidak boleh di pisahkan ibarat "irama dan lagu"dan terlalu indah untuk di terjemahkan.Duit tidak ada,tidak mengapa asalkan hati bahagia,susah tidak mengapa asalkan hidup bahagia di dalam limpahan kurnia Illahi dan RahmatNya serta dalam kasih sayang Allah.
OK lah dalam kita berbicara pasal bahagia ini kita akan ke dapor sebentar untuk menjengok apa masakan yang baru,hari ini kita akan masak MI UDANG,saya dan keluarga sering makan mi udang ini di salah sebuah kedai China Muslim yang terletak di Kajang,saya menjadi pelanggan tetapnya sudah tujuh tahun,di Restoranya ada meyediakan sarapan pagi nasi lemak kampong,tengahari pula nasi ayam original resepi masakan china,kalau lambat datang tak dapat makan dan mi udang,manakala sebelah petang pula roti bakar dengan kopi O,roti bakarnya sangat sedap dan rangup sebab jemnya buatan sendiri.Semua tukang masaknya adalah di kalangan ahli keluarganya sahaja dan mereka ini adalah china Islam dan yang memasaknya adalah tauke kedai itu sendiri,dalam seminggu itu pasti empat atau lima kali saya akan mengunjugi restoranya.Nama Restoranya "Champion" terletak di Kajang.

MI UDANG
1 kg mi kuning (celur)
1/2 kt udang
9 tangkai cili kering - kisar
1 biji bawang besar -kisar
3 ulas bawang putih - kisar
sedikit belacan -kisar
3 sudu sos
2 sudu sos tomato
1/2 sudu gula pasir
Garam secukup rasa

Lain lain bahan
3 btg sawi
50 sen taugeh
Daun bawang
Daun sop
2 keping tahu lembut di goreng dan di potong ikut suka hati
7 biji cili merah
5 biji cili kering
limau kasturi
Bawang goreng

Meyediakanya
1. Rebus udang,toskan airnya
2. Kepala udang di kopek dan di kisar,gunakan air rebusan tadi dan masukan kepala udang yg telah di kisar tadi
3. Tumiskan bahan yg di kisar tadi ,apabila telah naik baunya masukan air rebusan udang tadi dan perlahankan api
4. Masukan sos cili,sos tomato,garam dan gula
5. Akhir sekali masukan mi,taugeh,hirisan tahu,sawi,daun sup serta daun bawang kedalam mangkuk dan hiaslah dengan 2 atau 3 ekor udang serta telur rebus dan tuangkan kuah rebusan udang kedalam mangkuk tersebut dan letakan belahan limau kasturi.
Untuk hari esok kita masok dapor dengan membuat "roti chanai" kuah dal,India mari...gandinganya teh tarik susu lembu kurang manis.

0 ulasan:

Catat Ulasan