Isnin, 6 April 2009

Kari Daging


Foto : Kari Ayam, lagi pekat kuahnya lagi sedap

Kali ini kita masak KARI DAGING, walaupun masak kari daging ini kita senang saja, tapi kalau tidak di buat dengan betul betul rasanya tidak sedap dan baunya pun tidak meyelerakan. Arwah mak saya pandai masak kari daging dan kuah karinya lambat basi walaupun sudah bermalam. Kata orang tua tua memasak ini kalau hendak sedap kena gayanya dan ada"air tanganya" maknanya kalau dah tangan itu sentiasa memegang periuk belanga serta rencah untuk masak memasak maka akan rasalah sedapnya kerana kebiasaanya sudah tahu caranya. Tidaklah terkial kial menaya jenis jenis rempah ratus kerana tidak tahu... malu tu kalau jadi wanita tak tahu dan tak pandai masak. OKlah lama sangat kita bercerita nanti tak jadi pula masakan kita nanti, mari masok dapor!

Kari Daging
1/2 Kg daging batang pinang ( di potong dan di rebus dulu)
1 peket rempah serbuk kari adabi
Halia - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
5 ulas bawang merah - kisar
beberapa biji ubi kentang di potong
Santan
Gula,garam dan lada hitam

Tumis bahan yang di kisar tadi, bila telah naik baunya masukan bancuhan rempah kari dan serta lada hitam kacaulah hinggga rempah kari telah masa.
Masukan daging dan gaul biarkan sampai sebati . Kacau sampai hingga naik baunya biarkan sebati daging dan rempah kemudian masukan santan. Bila santan telah mendidih masukan ubi kentang dan sesuaikan rasanya dengan garam, gula... hidang

0 ulasan:

Catat Ulasan