Isnin, 24 Ogos 2009

ASAM PEDAS IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK

Foto : Di Tepi Sungai Pahang.
Bermacam macam jenis ikan terdapat di dalamnya termasuklah ikan patin. Inilah khazanah negeri Pahang.


Saya berasal dari Negeri Pahang. Sebuah negeri yang sangat kaya dengan hutan belantara yg belum di usik lagi dan Sungai Pahang adalah sungai yang sangat cantik, indah dan kebersihanya memang terjaga. Di samping itu di Negeri Pahang juga sangat terkenal dengan masakan yang enak enak dan masih lagi kekal dengan warisan dulu dulu. Antara masakan yang menjadi kegemaran saya ialah asam pedas ikan patin. Saya pun boleh memasaknya, tapi kalau saya masak tak sesedap arwah tok saya masak, kalau dia masak hirup kuahnya dah cukup nikmat dan saya pun tak tau apa rahsianya. Kata orang dulu dulu kalau orang pandai masak ni sebab dia ada aura "air tangan" anda jangan buat main kalau kita tak pandai masak ni, campurlah apa pun akhirnya orang makan tekak rasa loya. Ok lah celoteh panjang panjang ni tak elok bulan ramadan ni oklah kita masuk dapor untuk cuba masak asam pedas ikan patin masak tempoyak.


Foto : Asam Pedas Ikan Patin Masak Tempoyak

Bahan bahanya

1 Ekor ikan patin (Beli yang kat Sg Pahang, ikan patin sangkar pun tak ape)
ikan siang dulu dan perap dulu dengan asam jawa/limau nipis nak buang baunya)
1 inci kunyit hidup di tumbuk halus
15 biji cili api di tumbuk lumat
3 keping asam keping
1 ikat daun kesum
1 batang bunga kantan
2 sudu makan tempoyak
1 biji timun cina di potong dadu
garam secukup rasa
sedikit garam

Cara caranya.

1 Ikan di bersihkan selepas di perap dengan asam jawa tadi
2 Sediakan periuk dan isi air ikut rasa banyak yang kuah anda mahu
3 Masukan lada yg di tumbuk, kunyit dan tempoyak, asam keping dan biarkan mengelegak seketika dan masukan garam ikut rasa
4 Masukan ikan patin, daun kesum,bunga kantan dan timun. Rasa dan kalau rasa pedas masukan gula sedikit.

Sedap rasanya di makan dengan nasi panas.

0 ulasan:

Catat Ulasan